پیشنهاد سردبیر

نسل جدید خیلی به کنکور فکر نمی کند و اولویتش دانشگاه نیست؛ دانش آموزان امروزی بیشتر به شغل و درآمد فکر می کنند.

به بهانه عدالت آموزشی؛ استرس یک باره کنکور را ۳۰ بار تکرار کردیم

یک کارشناس آموزشی با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: تا چند سال پیش، کنکور؛ آینده شغلی و تحصیلی بچه های ما را تعیین می کرد و مافیای کنکور از راه موسسات آموزشی و کتاب ها درآمد بسیاری داشتند و همه سرنوشت دانش آموزان در یک روز به نام کنکور تعیین می شد.

نسرین محمدباقری می افزاید: بچه های نسل جدید خیلی به کنکور فکر نمی کنند و اولویت شان دانشگاه نیست چراکه تب کنکور در آن ها فروکش کرده و دانش آموزان امروزی بیشتر به شغل و درآمد می اندیشند.

تأثیر معدل سه سال آخر دبیرستان

این دبیر ریاضی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی ادامه می دهد: برای برقراری عدالت آموزشی و کاهش استرس کنکور، تصمیم گرفته شده تا سوابق تحصیلی از عوامل تأثیرگذار در آزمون های ورودی دانشگاه ها محسوب شود که امسال این تأثیر ۵۰ درصد و در سال آینده ۶۰ درصد خواهد بود.

محمدباقری بیان می کند: در ادامه برقراری عدالت آموزشی این موضوع مطرح شد که معیار سنجش برای همه بچه ها یکسان باشد به همین دلیل از سال قبل برگزاری آزمون نهایی برای سه پایه آخر دبیرستان لحاظ شد.

به بهانه عدالت آموزشی؛ استرس یک باره کنکور را ۳۰ بار تکرار کردیم
نسرین محمدباقری، کارشناس آموزشی

وی برنامه ریزی دقیق برای برگزاری آزمون نهایی را با اهمیت می داند و می گوید: انتظار می رفت با توجه به اهمیت موضوع، برنامه ریزی های دقیق برای برگزاری امتحانات نهایی صورت بگیرد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و از همان ابتدا یعنی توزیع کارت ورود به جلسه، اشکالات بسیاری به وجود آمد.

به دلیل وجود برخی مشکلات در سامانه، بسیاری از دانش آموزان موفق نشدند کارت ورود به جلسه امتحان دریافت کنند که این موضوع سبب شد با لغو نخستین امتحان نهایی استرس زیادی به خانواده ها و دانش آموزان وارد شود.

محمدباقری تصریح می کند: شروع کلاس درس در حالت عادی، بین ساعت ۷/۳۰ تا ۸ صبح است و چنانچه قرار باشد معلم از بچه ها امتحان بگیرد همان ابتدای شروع کلاس حداقل نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه فرصت می دهد تا دانش آموزان آماده شوند. این در حالی است که شروع برگزاری امتحانات نهایی ساعت۷/۳۰ صبح اعلام و تأکید شد دانش آموزان باید یک ساعت قبل از امتحان یعنی ساعت ۶/۳۰ سر جلسه امتحان حضور داشته باشند.

وی ادامه می دهد: با توجه به این که معمولا حوزه برگزاری امتحان نهایی، مدرسه ای است که از دانش آموزان فاصله دارد خانواده ها دچار استرس بودند که بتوانند به موقع فرزندان خود را به محل آزمون برسانند و در واقع پیدا کردن محل آزمون در یکی دو آزمون اول برای دانش آموزان و والدین مشکلات زیادی ایجاد کرده بود.

انتظار دو ساعته

این کارشناس آموزشی می گوید: معطلی و خستگی فراوان دانش آموزان به دلیل انتظار برای تکثیر سوالات در آزمون های اولیه گاهی با یک و نیم تا دو ساعت تأخیر همراه بود.

زمان پاسخگویی به سوالات آزمون را هم در نظر بگیریم، سبب خستگی و استرس مراقبان شده بود چه برسد به دانش آموزان که قطعا خستگی و استرس آن ها را کلافه کرده بود.

وی به دیگر مشکلاتی که استرس دانش آموزان را دوچندان کرده بود نیز اشاره می کند و می افزاید: از آنجا که مدارس برگه سوالات را تک به تک تکثیر می کردند یعنی برگه اول را تحویل دانش آموز می دادند و به همان ترتیب برگه دوم، برگه سوم و ... بنابراین هر مراقب باید گاهی تا ۷ بار برگه توزیع می کرد که این مسئله نیز سبب بی نظمی در برگزاری امتحان و تشدید استرس دانش آموزان می شد.

محمدباقری ادامه می دهد: در واقع برگه های پاسخنامه هر دانش آموز در برخی امتحانات ۵ برگه بود به اضافه برگه سوالات، مجموعا ۱۱ تا ۱۲ برگه می شد و دانش آموزی که روی صندلی دسته دار نشسته، باید این تعداد برگه را مدیریت می کرد و همین امر سبب سردرگمی دانش آموز شده بود که برگه ها را چطور جمع و جور کند تا سئوالی جا نیفتد.

تجهیز نبودن مدارس به وسایل سرمایشی

این کارشناس آموزشی می گوید: تجهیز نبودن مدارس در گرمای خرداد و تأخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی نیز از دیگر دلایل فشار و استرس مضاعف بر دانش آموزان و والدین شد.

با این شرایط، استرسی که قرار بود دانش آموزان در یک جلسه کنکور تحمل کنند، به سه سال آخر دبیرستان نیز منتقل شد و اگر برای هر پایه، ده امتحان در نظر بگیرید در واقع ۳۰ بار استرس به دانش آموزان وارد شد.

وی می گوید: به نظر می رسد مسئولان باید ارزیابی کنند که برگزاری امتحانات نهایی چقدر موفقیت آمیز بوده و آیا اصلاً تاثیر مطلوبی بر کنکور داشته است؟

چرا باید دانش آموز سه سال استرس را تحمل کند تا به مدرک دیپلم برسد؟ بنابراین موضوع امتحانات نهایی نیازمند ریشه یابی است و بررسی شود که آیا برگزاری آن به نفع دانش آموزان بوده یا خیر؟

محمدباقری در ارائه راهکارها می گوید: مدارس برای برگزاری امتحانات در فصل گرما باید تجهیز شده باشند. از طرفی نتایج امتحانات باید به موقع اعلام شود هرچند اعلام به موقع مستلزم پرداخت به موقع حق الزحمه معلمان است تا آن ها با انگیزه بیشتری در فرایند تصحیح اوراق امتحانی مشارکت کنند.

آیا شرایط برگزاری آزمون برای همه یکسان است؟

این کارشناس آموزشی ادامه می دهد: بعضی از امتحانات و اقعا سخت بود بنابراین باید آزمون ها استاندارد باشد چراکه شرایط آزمون برای همه دانش آموزان متأسفانه یکسان نیست. بسیاری از دانش آموزان مدارس دولتی تا آبان و آذر کتاب یا معلم نداشتند این در حالی است که معلمی که با دو ماه تأخیر سر کلاس حاضر شده نمی تواند فرایند تدریس را به خوبی اجرا کند. حال این موضوع را با بچه های مدرسه غیردولتی مقایسه کنید که از تیر سال قبل کلاس های درسی شان آغاز شده و زمان کافی برای حل نمونه سوال داشته اند.  

نتایج به دست آمده نشان می دهد دانش آموزان ضعف بسیار شدیدی به ویژه در دروس پایه دارند بنابراین باید مشکلات ریشه یابی و حل شود و از همان ابتدای سال تحصیلی برای دانش آموزان ضعیف، کلاس های جبرانی و تقویتی برگزار شود.

وی به عنوان معلمی که ۲۷ سال سابقه تدریس دارد اذعان می کند: برخی مدراس دقیقا دو هفته قبل از برگزاری امتحانات دی یا خرداد کلاس تقویتی برگزار می کنند اما حقیقت این است که دو هفته کلاس تقویتی، دردی را دوا نمی کند بنابراین باید از همان ابتدای سال تحصیلی امکانات ویژه ای برای دانش آموزان در نظر گرفته شود تا آن ها در روزهای امتحان دچار استرس کمتری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.